RPH KSSR Tahun 1 (Matematik)

Contoh RPH 
 
Bidang                                    : Sukatan dan Geometri

Tajuk                                       : Masa dan Waktu

Standard Kandungan        : Murid dibimbing untuk:

                                                  -  Menama hari dan bulan dan menerangkan aktiviti 

                                                     sejajar dengan  hari persekolahan


Standard Pembelajaran     : Murid berupaya untuk:                                     
                                                 iii- Menamakan hari dalam seminggu mengikut urutan
.
Masa:  30 minit (1 waktu)


Fasa

Cadangan Aktiviti


Cadangan Komunikasi
      
             Persediaan

Pemerhatian dan Analisis



a.    Minta murid memerhatikan abjad yang dipaparkan dan kemudian menyusun semula huruf supaya menjadi nama hari yang betul






slaesa                    selasa

       ubar                         rabu



i.      Hari ini hari apa ?

ii.     Semalam hari apa ?

iii.    Esok hari apa ?

iv.   Nama hari hendaklah ditulis bermula dengan huruf besar.





Imaginasi


Penjanaan Idea

Sintesis Idea

a.    Perkukuhkan kemahiran murid dengan melakukan aktiviti seperti contoh di bawah:


b.    Minta murid menyusun nama hari    persekolahan mengikut urutan dengan berpandukan    jadual waktu kelas.


     i.      Apakah hari pertama   
          kamu kesekolah ?

     ii.     Apakah hari terakhir   
           kamu kesekolah ?

     iii.    Berapa hari dalam  
           satu minggu kamu 
           bersekolah ?
     iv.   Hari apa ada subjek  
           PJ ?


Perkembangan


Penambah-baikan


Menilai

Murid menyusun nama hari    mengikut urutan bermula dari Ahad hingga Sabtu








i.      Apakah hari sebelum hari Isnin?

ii.     Hari apakah selepas hari Jumaat?

iii.    Ada berapa hari dalam seminggu?

iv.   Apakah rancangan tv?

v.      Hari apakah orang Islam beramai-ramai bersembahyang di masjid?

vi.   Hari apakah orang kristian pergi ke gereja?


Tindakan

Pelaksanaan

Amalan berterusan


a.    Edarkan lembaran kerja 62 setiap murid.

b.    Bincangkan hasil kerja murid.



i.      Selesaikan tugasan yang diberi.          

Pentaksiran


Berdasarkan kepada keupayaan murid menjawab soalan di Lembaran Kerja 62.

Murid perlu betul kesemua soalan yang diberi sebelum bergerak ke kemahiran berikutnya.


Nilai dan Sikap

Terapkan sifat kepentingan hari terutama sewaktu melakukan aktiviti yang penting.