Contoh RPH
Bidang : Sukatan dan Geometri
Tajuk : Masa dan Waktu
Standard Kandungan : Murid dibimbing untuk:
sejajar dengan hari persekolahan
iii- Menamakan hari dalam seminggu mengikut urutan
.
Masa: 30 minit (1 waktu)
Fasa | Cadangan Aktiviti | Cadangan Komunikasi | ||||||
Persediaan Pemerhatian dan Analisis | a. Minta murid memerhatikan abjad yang dipaparkan dan kemudian menyusun semula huruf supaya menjadi nama hari yang betul
ubar rabu
| i. Hari ini hari apa ? ii. Semalam hari apa ? iii. Esok hari apa ? iv. Nama hari hendaklah ditulis bermula dengan huruf besar. | ||||||
Imaginasi Penjanaan Idea Sintesis Idea | a. Perkukuhkan kemahiran murid dengan melakukan aktiviti seperti contoh di bawah: b. Minta murid menyusun nama hari persekolahan mengikut urutan dengan berpandukan jadual waktu kelas. | i. Apakah hari pertama kamu kesekolah ? ii. Apakah hari terakhir kamu kesekolah ? iii. Berapa hari dalam satu minggu kamu bersekolah ? iv. Hari apa ada subjek PJ ? | ||||||
Perkembangan Penambah-baikan Menilai | Murid menyusun nama hari mengikut urutan bermula dari Ahad hingga Sabtu | i. Apakah hari sebelum hari Isnin? ii. Hari apakah selepas hari Jumaat? iii. Ada berapa hari dalam seminggu? iv. Apakah rancangan tv? v. Hari apakah orang Islam beramai-ramai bersembahyang di masjid? vi. Hari apakah orang kristian pergi ke gereja? | ||||||
Tindakan Pelaksanaan Amalan berterusan | a. Edarkan lembaran kerja 62 setiap murid. b. Bincangkan hasil kerja murid. | i. Selesaikan tugasan yang diberi. | ||||||
Pentaksiran | Berdasarkan kepada keupayaan murid menjawab soalan di Lembaran Kerja 62. Murid perlu betul kesemua soalan yang diberi sebelum bergerak ke kemahiran berikutnya. | |||||||
Nilai dan Sikap | Terapkan sifat kepentingan hari terutama sewaktu melakukan aktiviti yang penting. |